Zpět na články

Je to multi family office, není to multi family office…

Je to docela paradox, že po mnoha letech psaní různých odbornějších témat ze soudku správy majetku pro UHNWI máme nutkání vrátit se k zdánlivě triviální otázce „Co je to multi family office?

Když jsme v 2018 dávali dohromady první kontury našemu Family Office Partners, měli jsme jasno v několika věcech. Jednak to, že když potřebuji já, Petr Václavínek, s mým spoluzakladatelem Oldou Myslivcem v Čechách správu majetku formou multi family office pro vlastní rodinný majetek, stejnou potřebu budou mít v budoucnu asi i jíní. Z toho nám logicky vyplynulo, že roky přibližně od 2020 budou tzv. „dekádou multi family officů“ v české zemi. V těchto směrech jsme to odhadli docela dobře.

Netušili jsme však, že k roku 2024 se s multi family office společnostmi doslova roztrhne pytel a v naší malé zemi jich můžeme počítat pomalu na desítky. Obdobná situace je se single family office, ten má dnes s nadsázkou každý třetí živnostník.

Opravdu jsou v tuzemských podmínkách desetitisíce rodin a jednotlivců s majetky ve vyšších stovkách miliónů korun? Nebo jsou jen tyto termíny špatně pochopeny, případně marketingově zneužívány?

V tomto textu se budeme snažit přiblížit koncept fungování multi family office podle dlouhodobě zaběhlých konvencí ze zemí, obvykle na Západ od nás. Ze zemí, kde jsou z historických důvodu ve správě multigeneračního majetku mnohem, mnohem dále a porodní bolesti jsou dávno pryč.

V těchto krajinách totiž až na výjimky platí, že multi family office:

  • Spolupracuje pouze s velmi movitými (UHNWI) a to v limitovaném počtu.
  • Neřeší pouze investiční část majetku, ale i navazující služby a kompetentnosti.
  • Nevybírá si konkrétní investiční kategorie, ale pohlíží na majetek ve svém celku, za který drží zastřešující zodpovědnost.
  • Nesnaží se fungovat jako investiční fond vytvářející vlastní produkty.

Jedním dechem pokorně dodáváme, že účelem není brát si samozvanou roli vyšší autority, vyzdvihovat jedny a ponižovat jiné. Pouze se naší troškou snažíme navigovat relevantní audienci tak, aby byli při výběru správců svého majetku adekvátně informování.

Hledáte multi family office, fond či dílčí službu?

Spolupráce s multi family office typicky znamená běh na velmi dlouhou trať, a časová investice do hlubší due diligence je v této tématice na místě. Hledá kandidát na správu majetku zastřešující multi family office, anebo jen dílčí investiční fond, manažera či službu?

Bez hlubšího pochopení toho, co každý z těchto konceptů nabízí (a nenabízí), může být výsledkem nechtěná situace.

Může skončit s produktem, který mu na konci dne neudělá zásadnější přidanou hodnotu. Nebo hůře, skončí někde, kde je prezentováno jedno, ale poskytováno druhé. Dochází k tříštění zodpovědnosti. V obou případech nedojde k naplnění očekávání. Pojďme tedy detailněji rozebrat jednotlivé kritické okruhy fungování multi family office organizací podle letitých konvencí zavedených v západních zemích.

Multi family office je pro ty, kteří jsou majetkově od stovek milionů

Zní to elitářsky, ale tento požadavek má svoje opodstatnění.

Rodina s cca 25 milionovým majetkem v korunách má na správu majetku jiné požadavky než někdo s vyššími stovkami milionů. Logicky pak tito dva nebudou úplně na stejné frekvenci ve stejném „prostoru“, každý bude mít z majetkového hlediska jiný svět.

Člověk s 25 miliony patrně nebude řešit komplikovaný generační transfer. Právní struktura bude nejspíš o řád(y) jednodušší než u rodiny s miliardovým majetkem. Detto aspekty navázané na daňovou optimalizaci, medical & concierge servis, druhé občanství a rezidence apod.

Zároveň, tvorba portfolia pro někoho s 25 miliony probíhá úplně jinak než pro velmi movité. Je de facto nemožné použít tzv. endowment model, který je v UHNWI kruzích hojně rozšířený (už jen kvůli minimálním velikostem jednotlivých investic, které se často blíží této částce). Z této podstaty, skutečný multi family office nemůže najednou úzce spolupracovat s takto podstatně jinými audiencemi. Tuto roli spíše zastávají různé specializované wealth management skupiny a fondy.

Na výše uvedené lze pohlížet i následující jednoduchou matematikou: majetek 25 milionů je 10x nižší než ten 250 milionový a už 100x nižší, než ten 2,5miliardový. To už jsou diametrálně odlišná čísla. A tím i podstatně jiné požadavky na metodiky komplexní, zastřešující správy těchto majetků.

Multi family office zastřešuje i mnohé neinvestiční služby

Jinak řečeno, nepleťme si koncepty/služby multi family office a investičního fondu. Multi family office má typicky za hlavní úkol chránit rodinný majetek (a rozmnožovat ho) ve své celistvosti, napříč generacemi. Měl by být průvodcem jeho předáváni z jedné generace na ty další. Kontrastně, investiční fond zjednodušeně zajímá primárně jen jeho produkt, a to obvykle na výrazně nižším časovém horizontu.

Proto musí multi family office obvykle ke své misi propůjčovat či jinak zajišťovat i navázané právní, daňové, účetní a další podpůrné služby.  

Komplementárně by zároveň měl poskytovat i řadu tzv. soft skills v oblasti problematiky správy generačního majetku – nejde tedy jen o běžné investování. Mnohem důležitější je pojetí celého konceptu multi family office, a držení se dlouhodobého plánu. Tedy nejen investičního.

Jde nejen o:

  • Chápání majetku jako synergického celku, nejen jeho dílčích kategorií.
  • Vyhýbání se roztříštění portfolia mezi spolu nespolupracující manažery, či různými členy rodiny.
  • Informační agregací investic pod jednu střechu a o nastavení objektivního zrcadla napříč vším.
  • Zastřešující zodpovědnosti.
  • Souvisejících právních a daňových dopadech, a informační provázanosti.
  • Snaze vyfiltrovat chyby, které jsou vyhnutelné díky důkladnější kontrole.
  • Důrazu na vlastnosti jako jsou skutečná diverzifikace, velmi dlouhý horizont a kontinuace rodiny nejen po finanční stránce.
  • Plánu B v podobě jiných rezidencí, druhých občanství. I tyto oblasti jsou často součástí know-how multi family office institucí.
  • To samé platí pro propojování s experty v oblasti nadstandardního zdravotnického servisu, dobročinnosti, právní ochrany či privátnosti.

Některé tyto služby mohou být poskytovány interně, jiné prostřednictvím ověřených externích partnerů. Partnerů, kteří se obvykle soustředí primárně na UHNWI segment a lépe tak rozumí jeho potřebám v porovnáním s těmi, kteří se zaměřují na méně bonitní segment.

Obecně je však běžné, že multi family office nejprve propojuje ze zdrojů vlastního, ověřeného ekosystému, až pak se obrací na externí možnosti.

Koneckonců, má typicky rozsáhlou síť relevantních kontaktů pro UHNWI audienci, která mu organicky roste s tím, jak v multi family office přibývají nové rodiny a jednotlivci. S každým přírůstkem roste know-how základna, kontakty a cenné zkušenosti. Jedním z benefitů být součásti multi family office je totiž právě privilegovaný přístup k ověřeným, specializovaným kontaktům a zkušenostem jiných, ale podobně smýšlejících.

Multi family office pohlíží na celý majetek, nejen jeho dílčí část

Multi family office si nevybírá, které části majetku bude obhospodařovat (dozorovat) a které ne. Nemůže tímto logicky soutěžit výkonnostně proti jiným částem portfolia. Tak jako single family office, skutečný multi family office se na majetek musí dívat celistvě, a objektivně odshora dolů.

Pokud by se totiž rádoby multi family office soustředil jen na část portfolia, patrně se spíše jedná opět o druh specializovaného wealth manažera či rovnou investiční fond. Opakujeme, účelem není říct, že něco je lepší než druhé. Pouze je třeba správně chápat, co je záměr a který partner je schopen ho dlouhodobě poskytovat.

Na konci dne, někdo musí kritickým okem pohlížet na celé portfolio. Tuto roli může zastávat více, či méně, kvalifikovaný rodinný příslušník, případně u těch nejmovitějších, tým ve vlastním single family office. Anebo tuto roli zastává partnerský tým v podobě multi family office.

Multi family office není investiční fond ani dílčí služba

Multi family office by jako každý, kdo někomu nějakým způsobem spravuje majetek, měl mít velmi silný fiduciární závazek (tedy jednat v nejlepším zájmu investora/rodiny). To mimo jiné znamená, maximálně se vyhýbat konfliktům zájmů. Konflikt zájmů může být i upřednostňování jedné investice před jinou, na úkor investovaných prostředků či vědomé vrstvení služeb a tím zvyšování celkových nákladů struktury, které nedpovídají reálně dosažitelnému výnosu.

Jedna věc je tedy vytvářet vlastní SPV entity pro sdružování investičních prostředků jednotlivých investorů za účelem optimalizace poplatků, či kvůli dosažení potřebné investiční částky. Toto je u multi family office organizací běžná věc, někdy může být i nezbytná.

Druhá věc však je, když jsou vlastní vehikly a fondy vytvářený za účelem soutěžení s jinými, často lepšími, levnějšími produkty dostupnými jinde. Opravdu pak taková organizace odpovídá konvencím multi family office, či už se bavíme o investičním fondu? Nemluvě o tom, když pak taková organizace vytváří vlastní produkty za účelem vytvoření dalšího zdroje příjmu ve formě různých poplatků pro sama sebe? Fiduciární povinnost se pak často otřásá v základech, nabízí se otázka „Cui bono?“

Pozor tedy na konflikt zájmu, protože je to jen další skrytý náklad, který musí někdo zaplatit.

Výběr multi family office partnera si zaslouží adekvátní due dilligence

Náš článek není jediný dostupný na toto téma v českém jazyce. Nesnaží se nastavovat černobílé obrysy, problematika správy větších majetků může být komplikovaná a na leckterou praktiku existují pádné protiargumenty. Nicméně, apelujeme na relevantní audienci, aby si udělali práci s nastudováním dostupných materiálů, a byli tak lépe zorientováni v nově vzniklém českém multi family office prostředí.

Multi family office totiž opravdu není jen o investování peněz. Naopak, představuje komplexní ekosystém, který metodikou, filozofií a lifestylem daleko přesahuje hranice služeb investičních fondů a investičních poradců. Vždy je tedy důležité správně definovat konkrétní záměr a očekávání, a podle toho směřovat výběr dlouhodobého partnera.
No items found.